Dumhetsparadoxen.
Dumhetsparadoxen.
”Två saker är oändliga: universum och den mänskliga dumheten; men när det gäller universum är jag inte helt säker.” Albert Einstein
Vi hör konstant att vi måste vara smarta för att vara konkurrenskraftiga. Vi ska vara "kunskapsarbetare" anställda av "kunskapsintensiva företag" som verkar inom "kunskapsekonomin". Många företag är dock fullproppade med smarta människor som allt för ofta utför okomplicerade, rutinartade uppgifter. I princip alla vill bidra till god stämning på jobbet och klättra på karriärstegen. Ibland ställs därför inte de kritiska frågorna, för vem vill uppfattas som bråkmakare? Organisationer som rutinmässigt ignorerar uppenbara problem till förmån för harmoni och trivsel dränks i dumhet. Mats Alvesson, professor i företagsekonomi vid Lunds universitet kallar detta Funktionell dumhet.
Dumhetsbekämpning i praktiken.
Att tänka och ifrågasätta motverkar den socialt sanktionerade dumheten som breder ut sig, men varken IQ eller EQ gör oss immuna. Utan kritiskt tänkande individer drar sig organisationen för att fatta svåra beslut och kan heller inte anpassa sig till viktiga förändringar. När människor drabbas av funktionell dumhet fortsätter de att utföra sitt jobb, men slutar ställa undersökande frågor om sina arbetsuppgifter.
Vill du minska dumhet i din organisation kommer här några konkreta tips:
Ta vara på nykomlingarna Nya personer kommer med nya perspektiv och de ser saker med nya ögon. I de lättkränktas rike och med starkt tryck på politisk korrekthet är ofta utrymmet för vad som kan sägas begränsat. Nykomlingar ställer ofta frågor som är tabu för andra att ställa, inte för att de vill, utan för att de inte vet bättre. Detta gör dem till ideala kritiker.
Utmana konservativa strukturer Utmana "så här har vi alltid gjort” och våga anlita kompetenser som kanske inte är uppenbara om du bara tittar på ytan. Rätt kompetens behöver inte vara samma person på kort och lång sikt. Ifrågasätt arbetssätt, vem som gör vad och välkomna individer som tänker utanför boxen.
Ifrågasätt nyttan av regelverk och rutiner Lägg fokus på att göra rätt saker, inte att göra saker rätt. Organisationer lägger ofantligt mycket tid på att ta fram nya regler, rutiner, planer och policies som sedan inte följs upp. En för stark tro på processer och procedurer kan se bra ut på ytan, men tar fokus från kärnverksamheten.
Drunkna inte i kultur och värderingsarbete Företagskultur får organsationer att fungera och skapar en känsla av trygghet och samhörighet. Samtidigt kan goda lagspelare och välanpassade medarbetare bli blinda för problem. Ibland är också lagspelet på ett negativt sätt kopplat till belöningar i form av befordringar, löneförhöjningar och ryggdunkningar från viktiga personer.
Se upp för titelinflation Tjänstemän som inte blir chefer kallas strateger, säljare blir Customer Interaction Managers och städare kallas komfortoperatörer. Problemet är att antal akademiker ökar fortare än andelen kunskapsintensiva jobb, vilket resulterar i att utbildade personer inte får de jobb de är utbildade för. Titelinflationen förvandlar tråkiga jobb till något som låter spännande och intressant.
Vår fråga till Mats Alvesson: Kan interim management motverka Funktionell dumhet? Häng med och lyssna på svaret.