Lyckas med feedback via mejl.
Lyckas med feedback via mejl.
Att framföra feedback i mejl är något helt annat än att ge feedback till någon vi träffar eller pratar med på telefon. Vi uppfattar nämligen meddelanden mer negativt i mejl. Enligt psykolog Daniel Goleman beror det på att signaler som röstläge och ansiktsuttryck saknas. Skriver du något positivt uppfattas det neutralt av mottagaren och är du neutral uppfattas meddelandet som negativt. Här kommer några enkla tips:
- Använd ordet ”ännu”. Skillnaden är stor mellan: ”Den här rapporten är inte tillräckligt bra” och ”Den här rapporten är inte tillräckligt bra ännu”. ”Ännu” får oss att fortsätta jobba i stället för att känna att vi misslyckats.
- Den mänskliga hjärnan tycker om känslan av att komma framåt. Sätt upp delmål så att mottagaren ser att ”om jag gör det här så kommer vi vidare ett steg”.
- Kritisera inte utan ha en ”ja och”-inställning: ”Det här är en jättebra start, om du kan komma ner i tio bilder i presentationen så blir det toppen”. Att vara snäll är något positivt.
- Alla vill känna att de styr sitt arbete själva. Att skriva ”gör det här” eller “avsluta det där” får människor att känna sig som robotar. Skriv i stället ”kan du”, ”skulle du vilja” eller ”vad tror du om att”.
Källa: Harvard business review.