Lyckad eller lycklig?
Vad skapar lycka på jobbet?
Många gånger är det slumpen som avgör var vi börjar vår resa i arbetslivet. Med erfarenhet och ökad klokskap kommer större ansvar och vi klättrar på. Men känner vi oss lyckliga? Valde vi rätt väg? Det vi märker är att många chefer och medarbetare någonstans mitt i karriären letar efter ny påfyllnad och stimulans. Alla behöver inte bli skogsmunkar i Thailand, men många söker näring som kommer av meningsfullhet snarare än av externa lyckoskapare som titlar och pengar. Det går inte att backa bandet och göra om, men det går att välja bort och välja till saker som gör oss lyckligare.
Du tycker om dina kollegor
Relationer är en av de bästa förutsättningarna för lycka inom i princip alla områden och det är ingen skillnad inom arbetslivet. Studier visar att anställda som tycker om och har nära relationer med sina kollegor har betydligt större chans att vara lyckliga på jobbet, välmåendet kan öka med hela 50%. Troligen kommer du närmare dina kollegor om du visar ett genuint intresse för deras intressen – så se till att inte bli kollegan som bara pratar jobb. Och vem vet, öppnar du upp och visar vem du är kanske du samtidigt får nya vänner.
Du känner dig tillfredsställd
Att lägga dagar, ibland veckor på arbetsuppgifter och sedan inse att ingen är intresserad av resultatet kan vara bland det mest demoraliserande som finns. Studier visar att känslan av att tillåtas prestera bra är en av arbetets absolut viktigaste lyckofaktorer. Som anställd vill du känna att det spelar roll vad du gör, att du kan nyttja din kompetens fullt ut och att du får möjlighet att påverka och bidra. Vi behöver alla gå hem och (i alla fall ibland) känna oss stolta över det vi levererat.
Du känner ett syfte
Företagets värderingar är viktiga för trivseln och närmare 80% av unga människor tittar på företagets CSR-arbete när de söker jobb. För att vara lycklig på jobbet är det viktigt att känna en koppling till något meningsfullt, att bidra till en god sak eller till något gott för andra människor, något som är större än oss själva och den organisation vi jobbar för.
Du har en känsla av autonomi
Chefer som hänger över axeln och otydliga mandat kommer högt upp på listan över vad som demotiverar på arbetet. Det som istället skapar engagemang är ägandeskap, att du själv ansvarar över hur och var du gör ditt jobb, utan känslan av att vara kontrollerad och styrd. Detta förutsätter också att du har verktygen som krävs för att kunna leverera och fatta beslut.
Du känner dig uppskattad
Att känna sig uppskattad är också en viktig lyckofaktor. Medarbetare vill känna att de gör ett bra jobb och att de uppskattas av både chefer och kollegor. Detta kan naturligtvis visas på många olika sätt – ofta räcker ett enkelt tackmejl. Saknar du feedback, pröva att själv bli mer proaktiv och be om avstämningsmöten.
En sak är säker, de som är lyckliga på jobbet, presterar också bättre.
Dagens fråga har vi ställt till olika personer i rörelse:
Om du följer din inre röst, vad jobbar du med då?
Lyssna på svaren.