AI och de framtida jobben.

AI och framtidens arbetsliv.

AI är inte något där långt borta i framtiden utan redan en integrerad del av vår vardag. Samtidigt som den snabba utvecklingen innebär att vissa jobb försvinner handlar mycket av dagens debatt om de möjligheter som skapas genom att låta teknologin komplettera och förstärka den mänskliga arbetskraften. I takt med utvecklingen finns det förhoppningsvis utrymme för oss människor att fokusera på det som just vi är bra på – det som algoritmer och robotar inte kan ersätta. Och visst vore det väl härligt att bara jobba med saker som ger stimulans och utveckling medan algoritmerna tar över de enklare, tråkigare och mer monotona arbetsuppgifterna.

Nya möjligheter med AI-teknik.
Sverige satsar redan miljarder på AI och 2019 invigdes Sveriges nationella AI-center utanför Göteborg. Ett brett spektrum aktörer från näringslivet, akademin samt offentlig förvaltning och sjukvård har skapat en "datafabrik" med ambition att accelerera AI-relaterad forskning och innovation. Och vi är bara i början. Fler och fler företag integrerar den nya tekniken i sina affärsmodeller och det finns mängder av spännande exempel. Kanske har du ätit basilika från vertikalodlingen Grönska där tiotusentals plantor odlas med hjälp av ny AI-teknik. Optimal tillväxt och minimal energiförbrukning med möjlighet att styra både ljus, näring, värme och vatten.

Kan maskiner vara bättre än människor?
Ibland, verkar det som. Tack vare tillgången till specifik information kan robotar snabbt svara på konkreta frågor, exempelvis på en flygplats, kundtjänst eller i en butik. Självkörande fordon på farliga platser, robotar som städar infekterade områden och algoritmer som diagnostiserar sjukdomar är inte längre fiktion. Robotar har heller inte några riktiga känslor eller intressen. De kan prata med en dement person tolv timmar i sträck eller utföra tråkiga sysslor dygnet runt utan att bli uttråkade eller trötta. Ibland kan det också vara lättare att ha kontakter utan förväntningar på trevlig ton eller kallprat (tänk dig teknisk support när du är riktigt arg). Det har även visat sig vara lättare för en del människor att berätta om känsliga saker för en robot. Uppmuntra dina nya robotkollegor att hjälpa, effektivisera och förstärka ditt arbete istället för att se den tekniska utvecklingen som ett hot.

Mänskliga fördelar
Även om robotar kan arbeta mer effektivt och fatta snabba logiska beslut har vi människor fördelar så som emotionell intelligens, samarbetsförmåga, fingertoppskänsla, kreativitet och förmågan till komplext och kritiskt tänkande. Enligt forskning spås empati bli den enskilt viktigaste förmågan. För även om vi kan samla in en massa data behövs empatisk förmåga för att förstå kundens hela kontext och sätta sig in i hens värld. I framtiden behöver vi samarbeta mer mellan olika discipliner, företag och branscher för att lösa allt mer komplexa utmaningar och problem.

Enligt många experter kommer det att dröja nästan tre decennier innan inträffandet av den så kallade ”teknologiska singulariteten” – tidpukten då artificiell intelligens passerar den mänskliga hjärnans förmåga.

Var finns då de nya jobben, och vilka är de?
Skatteverket är en organisation som tidigt anammat den nya tekniken. Idag automatgranskas över 90 procent av alla deklarationer och kanske är du en av dem som träffat Skatti, chatboten som redan svarat på över två miljoner frågor.
Dagens fråga har vi ställt till Göran Sundin, IT-strateg på Skatteveket och Rebecca Lindblom, Data Scientist på iMatrics, en startup inom textanalys:
Hur jobbar ni med AI?
Lyssna på svaren.

MicrospaningarPia Sander